Cu titlu de exemplu: Noutate Legislativa primita in timp real de abonatii serviciului 3B Legislatie
3B Studiu: „Exemplu Calcul si Observatii Neconcordante Somaj Tehnic (COVID-19)”
Cadrul Legal:
• OUG 30 / 18.03.2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 (M.O. 231/21.03.2020)
• Decretul Presedintelui Romaniei nr. 195 / 16.03.2020 privind instituirea starii de urgenta pe teritoriul Romaniei (M.O 212 / 16.03.2020)
• Legea 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificările și completările ulterioare (M.O.511/24.07.2009)
• Legea 53 / 2003 privind Codul muncii, republicata, cu modificările și completările ulterioare (M.O.72 / 05.02.2003)
OBSERVATII si EXEMPLU
O entitate care a trebuit sa-si intrerupa activitatea din 16.03.2020, pentru perioada 16-31.03.2020 aplica Somajul Tehnic si solicita in Aprilie 2020 indemnizatiile de Somaj pe baza documentelor mentionate mai sus. In termen de 30 de zile de la data depuneri cererii incaseaza indemnizatiile de somaj, in luna Mai 2020. Angajatorul intocmeste declaratia 112 aferente lunii Mai 2020 in baza careia declara CAS, CASS, impozit cu termen de plata 25.06.2020.
Conform dispozitiilor art. 53 alin. (1) din Codul muncii, angajatorul este obligat sa achite angajatului plasat in somaj tehnic o indemnizatie de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat Art. XI alin. (1) din OUG 30/2020 nu constituie o derogare de la prevederile Codului muncii, ci reprezinta o masura cu caracter exceptional, sub forma ajutorului de stat, menita sa sprijine angajatorii afectati de pandemia COVID-19. De altfel, din interpretarea dispozitiei legale, observam ca ajutorul acordat de stat a fost limitat la 75% din salariul mediu brut pe economie, fara insa sa fie anulat procentul indemnizatiei de 75% din salariul de baza al angajatului prevazut in dispozitiile Codul muncii mai sus indicate.
Angajatorii (luand in considerare prevederile de mai sus) se vor afla in imposibilitatea obiectiva de a putea achita diferenta dintre procentul de 75% din salariul mediu brut pe economie suportat de stat si cel de 75% din salariul brut de incadrare.
Astfel asteptam sa vedem ce modificari va face legiuitorul pentru a amenda aceasta situatia. Opinia noastra este ca sunt necesare clarificari suplimentare din perspectiva acestor aspecte avand in vedere ca marea majoritate a angajatorilor se confrunta cu serioase probleme financiare.
Angajatorul trebuie sa aiba o lichiditate de 6.000 lei pentru plata indemnizatiei nete de 3.510 catre salariat si plata contributii + impozite de 2.490 lei. Insa recupereaza doar 4.071 lei (adica 67.85% din 6.000 lei) si suporta costuri de 1.929 lei (32.15% din 6.000 lei).
Pentru salariu de incadrare mai mare de 5.429 lei la care corespunde un salariu net de 2.823 lei, somajul Tehnic se deconteaza de AOFM doar in limita de 4.071 lei, ceea ce determina costuri pentru angajator.
NECONCORDANTE OBSERVATE
1. Codul Muncii in vigoare dispune la Art. 53. dreptul angajatului de a primi „o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 52 alin. (3)., nemodificat prin OUG 30/2020. Prin Art. XI din OUG 30/2020 din bugetul asigurarior de somaj se suporta doar 75% din salariul mediu brut (actual 5.429 lei, 75% = maxim 4.071 lei).
Prin OUG 30/2020 ar fi trebuit sa se asigure decontarea integrala a somajului tehnic prin mentionarea unor derogari de la prevederile Art. 53 din Codul Muncii sau fara a se limita indemnizatia la 75% din salariul mediu brut.
2. Conform Art. XI alin. (5) din OUG 30/2020 calculul, retinerea, si plata impozitului pe venit, CASS, CAS se efectueaza din indemnizatia incasata din bugetul asigurarilor pentru somaj.
In EXEMPLUL de mai sus ar fi prin declaratia 112 intocmita pentru luna 05/2020 cu termen de plata 25.06.2020.
In acest caz , pentru diferentele suportate din fondul de salarii ( de angajator) cand se datoreaza (25.04.2020) sau are acelasi regim (25.06.2020), sau legiuitorul nu a avut in vedere acest aspect ?
Descarca mai jos Noutatea Legislativa in format PDF:
COVID-19, OUG 30/2020, Somaj Tehnic, studiu de caz